Як примирити вчителів, учнів та батьків і зробити дистанційне навчання зручним і результативним
Зараз ставлення до процесу навчання в он-лайн форматі можна відобразити у вигляді шкали, з одного боку якої ті, хто із захопленням і захватом освоюють нові можливості і технології, а з іншого – ті, хто йде в глуху відмову і заперечення віддаленого навчання як такого.
Між ними метушаться всі інші. Хтось не може організуватися сам, у когось діти не сприймають такий підхід до навчання, комусь не пощастило з учителем, і навіть позитивне в цілому ставлення до процесу змінюється на негатив через некомпетентність педагога.
Традиційне питання:
Що робити?
В принципі, можна почекати, що все само собою розсмокчеться, як-то налагодиться, хтось розумний щось придумає.
А можна просто прийняти, що світ вже не буде колишнім і спробувати скористатися ситуацією на свою користь.
![](https://www.osvitabezmezh.com.ua/wp-content/uploads/2020/05/play-stone-1744676_1920-1024x671.jpg)
Якщо ви затятий противник всього, що пов’язано з он-лайн навчанням – можна не напружуватися і далі не читати. Далі піде “многабукав” для тих, хто все ж вирішив перейнятися ідеєю. Отже.
Як організувати навчальний процес на віддаленні максимально ефективно?
Не викликає сумнівів факт, що режим для дитини повинен залишатися на першому місці. Звичка – друга натура. Якщо не буде системності процесу навчання – про якість доведеться тільки мріяти. Звичка – друга натура. Якщо не буде системності процесу навчання – про якість доведеться тільки мріяти.
Тому перш за все слід мати чітку організація робочого часу учня.Як показує наш досвід – без особистого спілкування між учнем і педагогом домогтися дотримання навчального розпорядку дуже складно – особливо, якщо дитина не звик займатися самостійно. Навіть погрози і вмовляння батьків працюють слабо.
Як не банально, рекомендується кожен навчальний день починати з особистого контакту учня з учителем, в будь-якому форматі – це може бути вебінар, чат, листування в месенджері – тільки в обов’язковому порядку з елементом зворотного зв’язку.
У будь-якому випадку, якщо є момент контакту з педагогом, ймовірність запуску процесу навчання набагато вище, ніж якщо дитині доведеться самостійно починати навчальний день.
Однак варто зауважити, щорізноманітність комунікаційних засобів в цьому випадку може зіграти злий жарт. Дитина, особливо молодшого і середнього шкільного віку, швидко перемикається і відволікається, як тільки контакт з учителем розірваний. Імовірність, що він переключиться на більш цікаві ресурси і гри дуже висока.
Утримати увагу дитини після стартової комунікації, закріпити настрій на навчання легше, якщо забезпечити контроль присутності дитини в процесі виконання поставлених навчальних завдань.
Як цього добитися? Як показує практика – потрібно забезпечити єдиність ресурсу навчання. В ідеалі, доступ до інших ресурсів – як інформаційних, так і комунікаційних – потрібно обмежити на час підготовки. Звичайно за умови, що сам навчальний ресурс містить всі необхідні для цього інструменти і матеріали.
Організувати це тільки з боку батьків досить проблематично – необхідна наявність спеціальних знань і педагогів, які використовують тільки конкретні засоби комунікації, однакові для всіх предметів.
А ось з боку школи забезпечити це цілком реально – достатньо весь навчальний процес уніфікувати на єдиному ресурсі. Коли дитині вистачає вийти на навчальний сайт, на якому працює єдиний розклад занять, вебінари, завдання до виконання, обмежені конкретними періодами і термінами, якісні інформаційні ресурси, аудіовізуальні матеріали для підготовки, і все це зав’язано в один навчальний процес.
У цьому випадку ні дитині, ні батькам не доводиться переключатися між різними засобами комунікації, і в той же час вона не втрачає інтересу до процесу, як якби він вивчав матеріал виключно за підручником.
![](https://www.osvitabezmezh.com.ua/wp-content/uploads/2020/05/play-stone-1744638_1920-1024x683.jpg)
Таку можливість надають багато освітніх платформ. Все залежить від конкретного вибору кожної конкретної школи. Ми в своїй системі використовуємо зв’язку MOODLE + BigBlueButton, тому що вона безкоштовна, володіє найпотужнішим інструментарієм і підтримкою, і в той же час дуже гнучка в налаштуваннях. Крім того, вона використовується в якості дистанційній платформи в більшості вищих навчальних закладів по всьому світу, що дозволяє дитині продовжити подальше навчання в звичному форматі.
На жаль, на сьогоднішній момент, кількість загальноосвітніх державних шкіл, які можуть похвалитися наявністю такої платформи дуже обмежена. Є деякі платні школи, але теж далеко не всі.
В першу чергу це пов’язано з відсутністю мотивації педагогів і необхідності в дистанційній підтримці навчального процесу – до останнього часу все працювало і так. Хоча можливості і передумови все ж були – сезонні простудні захворювання, карантини або тимчасова відсутність учнів на уроках у зв’язку з несвоєчасним початком опалювального сезону ніхто не відміняв. Але поки це було тимчасовим явищем, морочитися з дистанційкою не поспішали.
І в результаті ми отримали те, що отримали. Вчителі не готові працювати в дистанційному середовищі– всі щось про це знають, щось встигли дізнатися, як-то пристосуватися до того, що є – і в підсумку ми маємо кашу з додатків і гаджетів, в якій доводиться варитися дитині і батькам, в екстреному темпі освоюючи інструменти під кожного вчителя. Не дивно, що це викликає стільки негативу у всіх учасників процесу.
Такий же розбрід відбувається і з систематизацією знань і збереженням результатів навчання – щось діти відсилають на пошту школи, щось на пошту вчителя, якісь матеріали в месенджери – причому у кожного різні – і зібрати все це в єдиний процес не уявляється можливим.
У підсумку, і учень, і вчитель, і керівництво школи змушені витрачати час і зусилля на освоєння та обслуговування інструментарію, який не належить до навчального процесу безпосередньо.
З одного боку – для загального розвитку це корисно. З іншого – це тягне колосальне перевантаження, як емоційне, так і інформаційне. І призводить до того, що учасники процесу починають тихо ненавидіти один одного.
Всього цього можна якщо не уникнути, то хоча б мінімізувати, організувавши процес навчання уніфіковано, однаково для всіх педагогів і учнів в рамках однієї школи.
Ми змогли організувати це в своїй школівже сьогодні. При мінімальних витратах. Випробувавши масу інструментів і платформ – це роки проб і помилок. І багато ще попереду.
Світ змінюється – і важливо встигнути змінитися разом з ним.