Меню Закрити

Вся школа в одному ресурсі

Як примирити вчителів, учнів та батьків і зробити дистанційне навчання зручним і результативним

Зараз ставлення до процесу навчання в он-лайн форматі можна відобразити у вигляді шкали, з одного боку якої ті, хто із захопленням і захватом освоюють нові можливості і технології, а з іншого – ті, хто йде в глуху відмову і заперечення віддаленого навчання як такого.

Між ними метушаться всі інші. Хтось не може організуватися сам, у когось діти не сприймають такий підхід до навчання, комусь не пощастило з учителем, і навіть позитивне в цілому ставлення до процесу змінюється на негатив через некомпетентність педагога.

Традиційне питання:
Що робити?

В принципі, можна почекати, що все само собою розсмокчеться, як-то налагодиться, хтось розумний щось придумає.

А можна просто прийняти, що світ вже не буде колишнім і спробувати скористатися ситуацією на свою користь.


Якщо ви затятий противник всього, що пов’язано з он-лайн навчанням – можна не напружуватися і далі не читати. Далі піде “многабукав” для тих, хто все ж вирішив перейнятися ідеєю. Отже.

Як організувати навчальний процес на віддаленні максимально ефективно?

Не викликає сумнівів факт, що режим для дитини повинен залишатися на першому місці. Звичка – друга натура. Якщо не буде системності процесу навчання – про якість доведеться тільки мріяти. Звичка – друга натура. Якщо не буде системності процесу навчання – про якість доведеться тільки мріяти.

Тому перш за все слід мати чітку організація робочого часу учня.Як показує наш досвід – без особистого спілкування між учнем і педагогом домогтися дотримання навчального розпорядку дуже складно – особливо, якщо дитина не звик займатися самостійно. Навіть погрози і вмовляння батьків працюють слабо.

Як не банально, рекомендується кожен навчальний день починати з особистого контакту учня з учителем, в будь-якому форматі – це може бути вебінар, чат, листування в месенджері – тільки в обов’язковому порядку з елементом зворотного зв’язку.

У будь-якому випадку, якщо є момент контакту з педагогом, ймовірність запуску процесу навчання набагато вище, ніж якщо дитині доведеться самостійно починати навчальний день.

Однак варто зауважити, щорізноманітність комунікаційних засобів в цьому випадку може зіграти злий жарт. Дитина, особливо молодшого і середнього шкільного віку, швидко перемикається і відволікається, як тільки контакт з учителем розірваний. Імовірність, що він переключиться на більш цікаві ресурси і гри дуже висока.

Утримати увагу дитини після стартової комунікації, закріпити настрій на навчання легше, якщо забезпечити контроль присутності дитини в процесі виконання поставлених навчальних завдань.

Як цього добитися? Як показує практика – потрібно забезпечити єдиність ресурсу навчання. В ідеалі, доступ до інших ресурсів – як інформаційних, так і комунікаційних – потрібно обмежити на час підготовки. Звичайно за умови, що сам навчальний ресурс містить всі необхідні для цього інструменти і матеріали.

Організувати це тільки з боку батьків досить проблематично – необхідна наявність спеціальних знань і педагогів, які використовують тільки конкретні засоби комунікації, однакові для всіх предметів.

А ось з боку школи забезпечити це цілком реально – достатньо весь навчальний процес уніфікувати на єдиному ресурсі. Коли дитині вистачає вийти на навчальний сайт, на якому працює єдиний розклад занять, вебінари, завдання до виконання, обмежені конкретними періодами і термінами, якісні інформаційні ресурси, аудіовізуальні матеріали для підготовки, і все це зав’язано в один навчальний процес.

У цьому випадку ні дитині, ні батькам не доводиться переключатися між різними засобами комунікації, і в той же час вона не втрачає інтересу до процесу, як якби він вивчав матеріал виключно за підручником.

Таку можливість надають багато освітніх платформ. Все залежить від конкретного вибору кожної конкретної школи. Ми в своїй системі використовуємо зв’язку MOODLE + BigBlueButton, тому що вона безкоштовна, володіє найпотужнішим інструментарієм і підтримкою, і в той же час дуже гнучка в налаштуваннях. Крім того, вона використовується в якості дистанційній платформи в більшості вищих навчальних закладів по всьому світу, що дозволяє дитині продовжити подальше навчання в звичному форматі.

На жаль, на сьогоднішній момент, кількість загальноосвітніх державних шкіл, які можуть похвалитися наявністю такої платформи дуже обмежена. Є деякі платні школи, але теж далеко не всі.

В першу чергу це пов’язано з відсутністю мотивації педагогів і необхідності в дистанційній підтримці навчального процесу – до останнього часу все працювало і так. Хоча можливості і передумови все ж були – сезонні простудні захворювання, карантини або тимчасова відсутність учнів на уроках у зв’язку з несвоєчасним початком опалювального сезону ніхто не відміняв. Але поки це було тимчасовим явищем, морочитися з дистанційкою не поспішали.

І в результаті ми отримали те, що отримали. Вчителі не готові працювати в дистанційному середовищі– всі щось про це знають, щось встигли дізнатися, як-то пристосуватися до того, що є – і в підсумку ми маємо кашу з додатків і гаджетів, в якій доводиться варитися дитині і батькам, в екстреному темпі освоюючи інструменти під кожного вчителя. Не дивно, що це викликає стільки негативу у всіх учасників процесу.

Такий же розбрід відбувається і з систематизацією знань і збереженням результатів навчання – щось діти відсилають на пошту школи, щось на пошту вчителя, якісь матеріали в месенджери – причому у кожного різні – і зібрати все це в єдиний процес не уявляється можливим.

У підсумку, і учень, і вчитель, і керівництво школи змушені витрачати час і зусилля на освоєння та обслуговування інструментарію, який не належить до навчального процесу безпосередньо.

З одного боку – для загального розвитку це корисно. З іншого – це тягне колосальне перевантаження, як емоційне, так і інформаційне. І призводить до того, що учасники процесу починають тихо ненавидіти один одного.

Всього цього можна якщо не уникнути, то хоча б мінімізувати, організувавши процес навчання уніфіковано, однаково для всіх педагогів і учнів в рамках однієї школи.

Ми змогли організувати це в своїй школівже сьогодні. При мінімальних витратах. Випробувавши масу інструментів і платформ – це роки проб і помилок. І багато ще попереду.

Світ змінюється – і важливо встигнути змінитися разом з ним.

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *